Saturday, April 9, 2011

warita I



Nama sebenar aku Joshua Adonin.Terus terang aku mengatakan aku tidak betah sebagai pemukim yang mengambil tempoh masa yang agak lama berada dalam satu-satu daerah..Maka aku hidup bergelandangan dan menjadi pengembara yang membawa warita untuk mereka-mereka yang merindui dunia luar.Bagi mereka,dunia luar adalah rimba,tempat paling selamat untuk manusia menghela nafasnya dengan tenang.


Suatu masa aku bangun pada paginya aku mendapati ada sepucuk warkah yang ditulis dengan sebatang kayu keras berukuran 2' panjang berdiameter 1 1/2 bersawardi.Aneh,sebelum ini aku tidak menyadarinya,barangkali warkah ini dikirim dari daerah yang anginnya bisa memjadikan manusia terlena.Aku tidak membacanya dan langsung menyimpan dalam satu ruang beg galasku kerna aku mau pergi ke dunia luar lagi untuk 'mencuri' warita dari penghuni di sana.


****


Sekembalinya aku dari dunia luar,daerah ini telah pun berubah dan membunuh sebahagian manusia di dalamnya.Aku teringat akan warkah dalam simpanan aku.Kubuka perlahan dan membacanya...


"Jangan pergi.Kerna aku akan 'mati' saat tanganku dipimpin oleh pengembara lain..".


Aku menutup mata dan memandang langit.Kini aku sadar kalau aku sudah terlewat pertahankannya.Namun kembaraku tidak akan berhenti.



No comments:

Post a Comment